4 maj 2022

5 oznak uszkodzonego zaworu oczyszczania kanistrów (i koszt wymiany)

Choć przeciętny kierowca nie ma pojęcia o tym, co wchodzi w skład układu emisji spalin jego pojazdu, istnieje wiele nowych elementów, które całkowicie zmieniły sposób działania nowoczesnych silników.

Jedną z takich innowacyjnych technologii jest układ EVAP, składający się z różnych elementów, dzięki którym wszystko funkcjonuje. Jednak jednym z integralnych elementów układu EVAP jest zawór odmulający pochłaniacz par.

Gdy wszystko działa prawidłowo, jest to doskonały element, który znacznie ogranicza emisję spalin. Jeśli jednak tak nie jest, można zaobserwować szereg problemów. Poniżej przedstawiamy wszystko, co należy wiedzieć o tej nowszej technologii, która jest stosowana w samochodach.

Przyjrzymy się także objawom awarii zaworu odmulającego, jego lokalizacji, funkcji oraz kosztom wymiany w przypadku konieczności wymiany własnego. Po pierwsze, przyjrzymy się objawom.

Najczęstszym objawem uszkodzenia zaworu odmulającego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. W większości przypadków nie występują żadne inne objawy, ale w rzadkich przypadkach można zauważyć takie oznaki, jak zwiększona emisja spalin lub słabe osiągi silnika.

Chociaż cewka zaworu odmulania kanistrów jest elementem odpowiedzialnym za emisję spalin, nie oznacza to, że nie wystąpią problemy z wydajnością, jeśli nie zostanie ona natychmiast naprawiona.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista pięciu najczęstszych objawów wadliwego zaworu upustowego kanistra.

Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego zaworu odmulania kanistra wydechowego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Zwiększona emisja spalin 3. Słabe osiągi silnika 4. Trudności z uruchomieniem 5. Nierówne obroty na biegu jałowym Działanie zaworu oczyszczania kanistra pary Położenie zaworu oczyszczania kanistra pary Koszt wymiany zaworu oczyszczania kanistra pary wodnej

Objawy nieprawidłowego działania zaworu oczyszczania kanistra pary

1. Lampka kontrolna silnika

Najczęstszą rzeczą, jaką można zauważyć w przypadku uszkodzonego zaworu oczyszczania kanistra parowego, jest zapalenie się kontrolki "check engine", której się nie spodziewaliśmy. Chociaż objawy mogą się zmieniać w zależności od tego, czy zawór jest otwarty czy zamknięty, jedną rzeczą, która nie powinna ulec zmianie, jest pojawienie się kontrolki check engine.

2. Zwiększona emisja spalin

Jeśli zawór odmulania kanistra parowego jest zamknięty, a nie otwarty, nie będzie on wtłaczał oparów paliwa z powrotem do silnika. Zamiast tego będą one wydostawać się bezpośrednio z układu wydechowego, co spowoduje znacznie wyższy poziom emisji.

Oczywiście prawdopodobnie nie zauważysz tego, dopóki nie oddasz samochodu do badania emisji spalin.

3. Słabe osiągi silnika

Gdy zawór odmulania kanistra parowego jest otwarty, do układu dostaje się więcej powietrza niż oczekuje tego pojazd. Oznacza to, że przy każdym naciśnięciu przepustnicy pojazd nie wtłacza do silnika wystarczającej ilości paliwa w stosunku do ilości paliwa w nim zawartego.

Chociaż efekty te będą bardziej zauważalne przy niższych prędkościach obrotowych, mogą one wpływać na osiągi przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika, ale nie są tak zauważalne.

Powiązane: 8 powodów, dla których Twój samochód nie przyspiesza

4. Trudności z uruchomieniem

Zawór odmulający pochłaniacza par wykonuje dużą część swojej pracy podczas uruchamiania samochodu, aby opróżnić zbiornik paliwa z gazów, więc logiczne jest, że właśnie wtedy można zauważyć większość objawów.

Jeżeli zawór odmulający jest otwarty, podczas uruchamiania silnika będzie występować nadmiar powietrza, a ponieważ pojazd nie uwzględnia tego faktu, zaburzony zostanie stosunek ilości paliwa do powietrza.

Pojazd powinien wprawdzie ruszyć, ale trzeba będzie się trochę bardziej postarać, aby go uruchomić. Jednak dość rzadko zdarza się, że z powodu tego zaworu nie można w ogóle uruchomić pojazdu.

5. Nierówne obroty na biegu jałowym

Zawory oczyszczające kanister parowy działają na zasadzie podciśnienia, a nieszczelność może mieć wpływ na osiągi silnika, zwłaszcza przy niższych prędkościach obrotowych.

Skutkiem nieszczelności podciśnienia w zaworze upustowym kanistra może być nierówna praca na biegu jałowym. Na to, jak poważny jest to problem, wpływa wielkość nieszczelności.

Powiązane: Przyczyny nierównych obrotów biegu jałowego i jak je naprawić

Działanie zaworu odmulającego kanister pary

Jeśli nie jesteś mechanikiem lub inżynierem, prawdopodobnie nigdy wcześniej nie słyszałeś o zaworze oczyszczania kanistra. Po pierwsze, jest to element układu emisji spalin, który kieruje nadmiar oparów paliwa z powrotem do silnika.

Cały układ, którego jest częścią, to układ EVAP (Evaporative Emission) pojazdu. Współpracuje on z pochłaniaczem węgla drzewnego w celu wychwytywania i przekierowywania nadmiaru oparów paliwa, aby silnik mógł je ponownie spalić.

Zmniejsza to emisję spalin poprzez spalanie oparów paliwa zamiast wypuszczania ich w powietrze, co zasadniczo maksymalizuje ilość wytwarzanej energii i minimalizuje ilość szkodliwych substancji chemicznych uwalnianych jako produkt uboczny.

Ponieważ system ten skutecznie zmniejsza ogólną ilość szkodliwych emisji, wielu producentów samochodów zaczęło go stosować w nowych pojazdach, aby spełnić rosnące normy emisji.

Jednak gdy zawór odmulający pochłaniacza par utknie w pozycji otwartej, w układzie pojawia się zbyt dużo powietrza, co wpływa na pogorszenie osiągów. Z drugiej strony, jeśli zawór jest zamknięty, poziom emisji spalin gwałtownie wzrasta.

Położenie zaworu odmulania kanistrów parowych

W zależności od tego, czym się jeździ, istnieją dwa typowe miejsca montażu zaworu odmulania kanistra parowego.

Zawór kontrolny odmulania kanistra jest najczęściej umieszczony we wnęce silnika na przewodzie biegnącym od wlotu do kanistra. Może być również umieszczony w pobliżu zbiornika paliwa.

Element ten nie wygląda na wiele. Zazwyczaj jest to tylko mały, czarny, plastikowy element ze złączem elektrycznym i przewodem podciśnieniowym na każdym końcu. Choć może być trudny do zidentyfikowania, zwykle łatwo się do niego dostać, gdy już się go znajdzie.

Koszt wymiany zaworu odmulającego kanister pary

Średni koszt wymiany zaworu oczyszczania kanistrów parowych wynosi od 50 do 300 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny.

Choć te małe plastikowe elementy mogą nie wyglądać na wiele, ich wymiana nie jest tania. Sama część kosztuje zwykle od 30 do 150 dolarów. Następnie należy uwzględnić koszty robocizny.

Koszt ten może się różnić w zależności od umiejscowienia zaworu odmulającego pochłaniacz oparów i trudności z dotarciem do niego, ale zazwyczaj wynosi od 20 do 150 USD.

Jeśli chcesz wykonać pracę samodzielnie, wymiana zaworu upustowego kanistra pary znajdującego się w zatoce silnika jest dość prosta. Wystarczy zlokalizować zawór i ewentualnie zdjąć pokrywę wlotu, aby dokończyć pracę.

Jeśli zawór jest przymocowany do tylnej części zbiornika paliwa, prawdopodobnie trzeba będzie podnieść tylną część pojazdu i zdjąć oponę, aby uzyskać dostęp do tego miejsca. Nie jest to wprawdzie dużo pracy, jeśli ma się odpowiedni sprzęt, ale z pewnością może to nieco spowolnić cały proces.

Ale biorąc pod uwagę, że te proste czynności mogą zaoszczędzić od 50 do 150 USD, zazwyczaj warto wykonać kilka dodatkowych kroków! Pamiętaj tylko o zresetowaniu kodu silnika przez odłączenie i ponowne podłączenie akumulatora, aby zakończyć pracę!

Zobacz również