5 cze 2022

7 objawów uszkodzonego paska zębatego (i koszt wymiany)

W samochodzie znajdują się części, które są niezbędne do prawidłowego działania wielu funkcji. Jedną z nich jest pasek serpentynowy.

Ale skąd wiadomo, że pasek serpentynowy uległ uszkodzeniu?

W tym artykule znajdziesz najczęstsze objawy zepsucia paska serpentynitowego, lokalizację i koszt wymiany. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia paska serpentynitowego są lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej. Można również zauważyć ciężki układ kierowniczy lub piszczące odgłosy pracy paska. Jeśli na pasku widać wiele pęknięć, należy go wymienić.

Pamiętaj, że Twój samochód może mieć dwa lub więcej pasków serpentynowych, co może powodować, że niektóre funkcje działają, a inne nie. Pamiętaj, aby sprawdzić wszystkie paski, jeśli szukasz jakichkolwiek oznak uszkodzenia.

Ze względu na znaczenie paska serpentynitowego istnieje wiele objawów, które mogą wystąpić w przypadku jego uszkodzenia lub zerwania. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 7 najczęstszych objawów uszkodzenia paska serpentynitowego.

Spis treści pokaż Objawy nieprawidłowego działania paska zębatego 1. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej 2. Ciężki układ kierowniczy 3. Pęknięty pasek serpentynowy 4. Odgłosy piszczenia 5. Nie działa klimatyzacja 6. Przegrzanie układu chłodzenia 7. Silnik samochodu zatrzymuje się całkowicie Lokalizacja paska serpentynitowego Koszt wymiany paska serpentynitowego

Objawy uszkodzenia paska zębatego

1. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej

Pierwszym objawem uszkodzenia lub zerwania paska zębatego jest pojawienie się lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej. Najprawdopodobniej zauważysz kontrolkę akumulatora, ponieważ pasek serpentynowy zasila alternator, a jeśli ten się zatrzyma, pojawi się kontrolka ostrzegawcza.

Mogą być również widoczne inne lampki ostrzegawcze, takie jak lampka ostrzegawcza wspomagania układu kierowniczego lub lampka ostrzegawcza ciśnienia hydraulicznego.

2. Ciężki układ kierowniczy

Pasek serpentynowy w większości samochodów zasila pompę wspomagania układu kierowniczego. Jeśli pasek serpentynowy całkowicie się zerwie, pompa wspomagania układu kierowniczego przestanie działać.

Można to zauważyć, ponieważ układ kierowniczy staje się bardzo ciężki, jeżeli nie działa, tak ciężki, że może być wręcz niebezpieczny.

Większość nowszych samochodów jest jednak wyposażona w elektryczną pompę wspomagania układu kierowniczego i w takim przypadku zerwanie paska serpentynitowego nie spowoduje odczucia ciężkości układu kierowniczego.

3. Pęknięty pasek serpentynowy

Najbardziej zauważalnym objawem uszkodzenia paska serpentynitowego jest pojawienie się na nim pęknięć. Często można to zauważyć bezpośrednio, sprawdzając pasek. Niektóre pęknięcia mogą pojawić się dość szybko, nawet jeśli pasek nie jest całkowicie zużyty, ale jeśli jest pełen pęknięć, zdecydowanie należy go wymienić.

4. Odgłosy piszczenia

Jeśli pasek serpentynowy nie jest jeszcze zerwany, ale zaczyna się psuć, można usłyszeć piszczące odgłosy z paska. Występują one zwłaszcza wtedy, gdy pasek jest obciążony, na przykład podczas kierowania pojazdem, co zmusza do pracy pompę wspomagania układu kierowniczego.

Można to sprawdzić, uruchamiając wiele odbiorników elektronicznych, takich jak reflektory, radio, nagrzewnice itp. W ten sposób zmusisz alternator do cięższej pracy, a jeśli usłyszysz jeszcze głośniejsze piszczenie, może to oznaczać, że coś jest nie tak z paskiem.

Większość nowszych modeli samochodów jest wyposażona w automatyczny napinacz paska serpentynitowego, ale niektóre starsze modele mają napinacz ręczny, w związku z czym może być konieczne naprężenie paska, aby go prawidłowo napiąć i przestał piszczeć.

ZWIĄZANE: Hałas koła pasowego - typowe przyczyny i informacje

5. Nie działa klimatyzacja

Pasek serpentynowy zasila również pompę klimatyzacji, a jeśli pasek pęknie, możesz zauważyć, że klimatyzacja w Twoim samochodzie przestała działać całkowicie.

W wielu modelach samochodów, choć nie we wszystkich, pompa klimatyzacji często ma swój własny, mniejszy pasek serpentynowy przeznaczony tylko dla pompy klimatyzacji. Jeśli pompa klimatyzacji jest wyposażona w oddzielny pasek, który ulegnie uszkodzeniu, mogą działać wszystkie inne elementy oprócz klimatyzacji.

6. Przegrzanie układu chłodzenia

W wielu modelach samochodów pompa wody jest napędzana przez pasek serpentynowy. Dotyczy to raczej starszych modeli samochodów, ale w wielu nowych samochodach pompa wodna jest napędzana paskiem zębatym, mimo że w wielu modelach samochodów pompa wodna jest napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu.

Jeśli jednak pasek serpentynowy napędza pompę wodną i dojdzie do jego zerwania, płyn chłodzący w samochodzie przestanie płynąć, a silnik bardzo szybko się przegrzeje. Jest to fatalne w skutkach dla silnika, dlatego jeśli zauważysz, że temperatura wzrasta, powinieneś natychmiast się zatrzymać; w przeciwnym razie ryzykujesz uszkodzenia, takie jak uszkodzenie uszczelki głowicy lub jeszcze gorsze.

7. Silnik samochodu zatrzymuje się całkowicie

Silnik samochodowy potrzebuje alternatora, aby zawsze ładować energię elektryczną do akumulatora samochodowego. Jeśli alternator nie ładuje akumulatora, samochód zginie, gdy zabraknie w nim energii elektrycznej.

Jeśli pasek serpentynowy zostanie zerwany, alternator nie będzie już ładował prądu, a jeśli nadal będziesz jechać, silnik samochodu po pewnym czasie przestanie pracować. Jeśli kontrolka akumulatora samochodowego świeci się, należy zatrzymać samochód i sprawdzić, co jest nie tak.

Położenie paska serpentynitowego

Pasek serpentynowy znajduje się z przodu silnika, ponieważ napędza go koło pasowe wału korbowego.

Należy pamiętać, że przód silnika nie zawsze jest równy przodowi samochodu. Samochód może być również zamontowany z boku, a to oznacza, że w większości przypadków znajduje się w pobliżu prawego błotnika samochodu.

Koszt wymiany paska serpentynitowego

Średni koszt wymiany paska serpentynitowego wynosi od 60 do 150 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Pasek serpentynowy kosztuje od 20 do 50 dolarów, a robocizna od 40 do 100 dolarów.

Należy jednak wspomnieć, że zazwyczaj przy wymianie paska serpentynitowego często trzeba wymienić kilka kół pasowych i automatyczny napinacz, jeśli samochód jest w niego wyposażony. Może to oznaczać dodatkowy koszt od 50 do 150 USD.

Zaleca się sprawdzenie wszystkich kół pasowych i napinaczy podczas wymiany paska, aby upewnić się, że są sprawne i w dobrym stanie; w przeciwnym razie mogą one spowodować, że nowy pasek wkrótce znów zawiedzie.

Zobacz również