11 maj 2022

6 Symptomów uszkodzonej sprężarki AC (i koszt wymiany)

Jeśli mieszkasz w gorącym kraju, wiesz, jak ważne jest posiadanie sprawnego układu klimatyzacji w samochodzie.

Niestety, układ klimatyzacji składa się z wielu różnych części, co oznacza, że wiele z nich może ulec awarii.

Ale skąd wiadomo, że to sprężarka klimatyzacji jest winna, skoro układ klimatyzacji nie wytwarza już zimnego powietrza? Dowiedzmy się tego! Zacznijmy od szybkiego zapoznania się z objawami:

Najczęstszym objawem niesprawnej sprężarki AC jest ciepła lub zmienna temperatura klimatyzacji. Po otwarciu maski silnika można również usłyszeć odgłosy pracy sprężarki. W niektórych przypadkach można również zauważyć wycieki czynnika chłodniczego wokół sprężarki.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów nieprawidłowego działania sprężarki AC.

Zawartość strony pokaż Objawy nieprawidłowej pracy sprężarki AC 1. Układ klimatyzacji wydmuchuje ciepłe powietrze 2. Hałas pochodzący od sprężarki AC 3. Sprzęgło sprężarki nie porusza się 4. Zapach palonej gumy z komory silnika 5. Pasek napędu pomocniczego nadmiernie zużyty 6. Wyciek czynnika chłodniczego Działanie sprężarki AC Lokalizacja sprężarki AC Koszt wymiany sprężarki AC

Objawy nieprawidłowego działania sprężarki AC

1. Układ klimatyzacji wydmuchuje ciepłe powietrze

Może się wydawać, że jest to oczywisty pierwszy wybór na liście. Istnieje jednak kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, a które mogą wskazywać na uszkodzoną sprężarkę, jeśli klimatyzacja przestanie działać.

Jeśli pojazd sygnalizuje, że klimatyzacja powinna być włączona (zwykle za pomocą małej lampki kontrolnej na przycisku klimatyzacji), ale nie odczuwasz zmiany temperatury, może to wskazywać na uszkodzoną sprężarkę.

Dobrym sposobem sprawdzenia, czy wina leży po stronie sprężarki, jest sprawdzenie jej zasilania. Sprężarka jest zazwyczaj wyposażona w 2-stykowe złącze umieszczone na zewnątrz nadwozia. Gdy pojazd jest uruchomiony i klimatyzacja jest włączona, do pompy powinno być doprowadzone zasilanie pod napięciem.

Jeśli sprężarka ma prawidłowe zasilanie, a mimo to nie działa, oznacza to, że sprężarka klimatyzacji jest uszkodzona.

2. Hałas wydawany przez sprężarkę klimatyzacji

Jak można sobie wyobrazić, kiedy sprzęgło sprężarki jest włączone, elementy wewnętrzne pompy pracują niezwykle ciężko, aby sprostać zapotrzebowaniu.

Gdy łożyska i inne elementy metalowe zaczynają się zużywać i stają się hałaśliwe wewnątrz sprężarki, zazwyczaj można zauważyć ostry odgłos tarcia dochodzący z silnika.

Dobrym sposobem na ustalenie, czy to sprężarka wydaje ten hałas, jest włączenie i wyłączenie klimatyzacji i nasłuchiwanie, czy hałas nie zmienia się.

Jeśli zauważysz, że hałas znika, gdy pompa jest wyłączona, oznacza to, że elementy wewnętrzne sprężarki uległy zużyciu i konieczna jest wymiana urządzenia.

3. Sprzęgło sprężarki nie porusza się

Większość kół pasowych sprężarek klimatyzacji składa się z dwóch części. Wewnętrzne koło pasowe obraca się przez cały czas pracy silnika bez obracania osi w sprężarce. Na tym kole pasowym znajduje się również sprzęgło zewnętrzne, które jest załączane, gdy sprężarka AC ma się uruchomić.

Jeżeli to sprzęgło uległo awarii, nie będzie się włączać i obracać osi sprężarki. Brak zasilania elektrycznego może również spowodować taką sytuację w sprężarce, dlatego należy ją odpowiednio zdiagnozować.

Jest to jednak raczej oznaka niesprawnego sprzęgła sprężarki klimatyzacji niż niesprawnej sprężarki klimatyzacji. Jeśli jednak sprzęgło sprężarki klimatyzacji jest uszkodzone, często konieczna jest wymiana sprężarki.

W nowszych samochodach najczęściej stosuje się sprężarki o zmiennej wydajności, co oznacza, że obracają się one przez cały czas i nie mają sprzęgła.

4. Zapach palonej gumy w komorze silnika

Jeśli podczas włączania klimatyzacji w komorze silnika wyczuwalny jest zapach palonej gumy, może to oznaczać, że sprężarka klimatyzacji jest zatarta i pasek serpentynowy obraca się na kole pasowym sprężarki.

Powoduje to jednak dość szybkie zerwanie paska serpentynitowego, więc jeśli zauważasz ten zapach od dłuższego czasu, najprawdopodobniej problemem w Twoim samochodzie jest coś innego.

5. Pasek napędu pomocniczego nadmiernie zużyty

Jeśli ostatnio musiałeś wymienić pasek napędu pomocniczego i zauważyłeś, że nowy pasek zaczął się dość szybko zużywać lub wydaje piszczący dźwięk, być może warto sprawdzić koło pasowe sprężarki klimatyzacji.

Gdy koło pasowe sprężarki zaczyna się zużywać, w jego łożyskach może pojawić się nadmierny ruch, który powoduje, że koło pasowe obraca się pod różnymi kątami. Ruch ten często powoduje szarpanie i chwytanie gumowego pomocniczego paska napędowego, co prowadzi do jego przedwczesnego zużycia. Ten nadmierny ruch może również powodować wysoki pisk, gdy gumowy pasek ociera się o niewyosiowane koło pasowe.

Aby ustalić, czy jest to wina użytkownika, należy zdjąć pomocniczy pasek napędowy ze sprężarki klimatyzacji i fizycznie sprawdzić, czy koło pasowe nie ma nadmiernego luzu. Niektóre sprężarki pozwalają na wymianę koła pasowego bez konieczności wymiany całego urządzenia; niestety, rzadko się to zdarza, a zużyte koło pasowe często oznacza wymianę samej sprężarki.

6. Wyciek czynnika chłodniczego

Układ klimatyzacji pojazdu jest wyposażony w czujniki określające ilość czynnika chłodniczego w przewodach. Jeżeli w pojeździe wystąpi nieszczelność w jednej z tych rur i nastąpi utrata czynnika chłodniczego, presostat dolnego ciśnienia wykryje to i zatrzyma pracę sprężarki, aby nie uszkodzić jej na sucho.

Wyciek czynnika chłodniczego w pojeździe może być często trudny do zlokalizowania ze względu na niedostępność elementów, które należy ocenić. Jednak dobrym miejscem do rozpoczęcia poszukiwania wycieku jest sam korpus sprężarki.

Jeśli sprężarka zaczęła nadmiernie sprężać czynnik chłodniczy z powodu usterki wewnętrznej, może to spowodować nagromadzenie nadmiernego ciepła i ciśnienia w korpusie sprężarki, co może doprowadzić do pęknięcia jej uszczelek. W ten sposób czynnik chłodniczy zostaje uwolniony i klimatyzacja przestaje działać.

Działanie sprężarki klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji pojazdu jest tak naprawdę bijącym sercem układu klimatyzacji pojazdu. Jest to w zasadzie minisprężarka, która jest zwykle napędzana przez pasek napędu pomocniczego. Gdy silnik się obraca, pasek napędu pomocniczego pobiera moc z wału korbowego i przekazuje ją do koła pasowego sprężarki klimatyzacji.

Ponieważ nie każdy korzysta z klimatyzacji przez 100% czasu jazdy, sprężarka klimatyzacji ma sprzęgło zamontowane w kole pasowym. Sprzęgło to włącza i wyłącza sprężarkę, gdy użytkownik włącza i wyłącza klimatyzację. Jeśli więc klimatyzacja jest wyłączona, koło pasowe sprężarki będzie się obracać, nie powodując obracania się elementów wewnętrznych samej sprężarki.

Podczas chłodzenia sprężarka klimatyzacji ma za zadanie zwiększyć ciśnienie i temperaturę czynnika chłodniczego w układzie. Ciasne upakowanie cząsteczek gazowego czynnika chłodniczego pozwala na uwolnienie ciepła pobranego przez czynnik chłodniczy z parownika, gdy dotrze on do skraplacza pojazdu.

Lokalizacja sprężarki klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji jest zazwyczaj umieszczona gdzieś na pasku napędu pomocniczego. Do jej korpusu są podłączone dwa przewody czynnika chłodniczego oraz wtyczka elektryczna zapewniająca zasilanie.

Sprężarki klimatyzacji znajdują się zwykle w dolnej części silnika, poniżej alternatora i pompy wspomagania układu kierowniczego, więc aby zobaczyć sprężarkę, należy sprawdzić, czy znajduje się pod spodem pojazdu.

Koszt wymiany sprężarki AC

Średni koszt wymiany sprężarki AC wynosi od 400 do 1200 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Sprężarka AC kosztuje od 200 do 700 USD, a robocizna od 200 do 500 USD.

Sama sprężarka AC jest dość skomplikowaną częścią, dlatego zakup nowej może być bardzo kosztowny.

Koszt robocizny wynosi często około 100 USD za samą wymianę sprężarki AC, w zależności od modelu samochodu.

Jednak po wymianie sprężarki należy ponownie napełnić układ klimatyzacji, a ta procedura kosztuje zwykle od 100 do 200 dolarów. Przed ponownym napełnieniem układu klimatyzacji należy także przeprowadzić test szczelności układu, co może zająć dużo czasu, a co za tym idzie, wiąże się ze znacznymi kosztami robocizny.

Dowiedz się więcej: Ile kosztuje ponowne napełnienie układu klimatyzacji?

Koszt wymiany sprężarki klimatyzacji będzie się znacznie różnił w zależności od tego, jak łatwo jest ją wymienić, jaki czynnik chłodniczy jest stosowany w pojeździe oraz jaki typ sprężarki jest zamontowany.

Zobacz również