26 mar 2022

6 Przyczyny powstawania oleju na świecach zapłonowych (na gwintach i w otworach)

Olej jest niezbędny w silniku do smarowania. Chroni on ruchome części przed tarciem i nadmiernym nagrzewaniem.

Olej, woda i paliwo to trzy ważne składniki silnika, których nie należy mieszać. Gdy do tego dojdzie, mogą wystąpić zakłócenia zapłonu i dalsze uszkodzenia silnika.

Zdarza się, że olej przedostaje się do komory spalania i w związku z tym zalega na świecach zapłonowych, ale dlaczego tak się dzieje? Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom:

Najczęstszą przyczyną zalegania oleju na świecach zapłonowych jest nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów. Jeśli znajdziesz olej na elektrodzie świecy zapłonowej, może to być spowodowane niedrożnością układu wentylacji skrzyni korbowej, wadliwą turbosprężarką, wadliwymi uszczelkami zaworów wlotowych lub wadliwymi pierścieniami tłokowymi.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn pojawiania się oleju na świecach zapłonowych.

Zawartość pokaż Przyczyny pojawienia się oleju na świecach zapłonowych 1. Nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów 2. Zatkany układ odpowietrzania skrzyni korbowej 3. Wadliwa turbosprężarka 4. Zużyte uszczelki zaworów dolotowych 5. Wadliwe pierścienie tłokowe 6. Wadliwe tłoki

Olej na świecach zapłonowych Przyczyny

1. Nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów

Jeśli Twoje świece zapłonowe wyglądają jak na powyższym zdjęciu, są całkowicie pokryte olejem po ich wykręceniu, możesz czuć się szczęściarzem.

Jeśli olej na świecy zapłonowej wygląda tak, jak na zdjęciu powyżej, a na gwintach świec jest olej, to nie pochodzi on z wnętrza silnika, lecz z zewnątrz, z pokrywy zaworów, wypełniając otwory.

Wokół otworów świec zapłonowych znajdują się uszczelki typu O-ring, które mogą być zewnętrzne lub zintegrowane z uszczelką pokrywy zaworów. Gdy ulegną one uszkodzeniu z powodu wysokiej temperatury, zaczną przeciekać i olej będzie się dostawał do otworów świec zapłonowych.

Jest to szkodliwe zarówno dla cewek zapłonowych, jak i świec zapłonowych, ponieważ może powodować przerwanie zapłonu, a także awarię tych części.

Jeśli cała świeca zapłonowa jest pokryta olejem, zdecydowanie powinieneś wymienić uszczelkę pokrywy zaworów i pierścienie uszczelniające O-ring wokół świec zapłonowych.

2. Zatkany układ odpowietrzania skrzyni korbowej

Jeśli masz olej na końcówkach świec zapłonowych, jak powyżej, oznacza to, że pochodzi on z komory spalania i teraz należy się nim nieco bardziej zaniepokoić. Olej w komorze spalania nigdy nie jest dobrym znakiem.

Najczęstszą przyczyną pojawienia się oleju na świecach zapłonowych jest zatkany lub wadliwy układ wentylacji skrzyni korbowej. Powoduje to powstanie nadciśnienia w skrzyni korbowej, co zmusza do wtłoczenia oleju do komory spalania z odpowietrzenia skrzyni korbowej, uszczelniaczy zaworów, turbosprężarki lub pierścieni tłokowych.

Sprawdź, czy odpowietrzenie skrzyni korbowej nie jest zatkane, a jednokierunkowe zawory odpowietrzające działają prawidłowo - jeśli są na wyposażeniu danego modelu samochodu.

3. Uszkodzona turbosprężarka

Uszkodzona turbosprężarka to również dość częsty problem, jeśli chodzi o olej na świecach zapłonowych. Gdy olej wycieka z uszczelnień kompresora wlotu turbiny, przechodzi przez komorę spalania i zatrzymuje się na świecy zapłonowej.

Przyczyną może być także zła wentylacja skrzyni korbowej, dlatego należy ją najpierw sprawdzić.

Sprawdź intercooler w swoim samochodzie, a jeśli intercooler i rury wlotowe są pełne oleju, istnieje duże prawdopodobieństwo, że turbosprężarka uległa awarii.

4. Zużyte uszczelki zaworów dolotowych

Zawory odgrywają istotną rolę w komorze spalania, regulując dopływ powietrza i paliwa, a jednocześnie kontrolując wypływ spalin. Paliwo, olej i płyn chłodzący nie powinny w żadnym momencie mieszać się w silniku. Jeśli uszczelki zaworów ulegną zużyciu, olej może przedostać się do komory spalania w skrzyni korbowej.

Pierwszym tego objawem jest wydzielanie przez samochód niebieskiego dymu. Aby zapobiec dalszym problemom z silnikiem, należy jak najszybciej naprawić zawory. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj: Objawy złego uszczelnienia zaworów.

5. Wadliwe pierścienie tłokowe

Dokładniejsza obserwacja pierścieni tłokowych ujawni pierścienie ściskające na górze i na dole. Gdy tłok porusza się w górę i w dół po ściance, pierścienie te zbierają olej.

Pierścienie zapobiegają przedostawaniu się oleju znajdującego się pod tłokami do komór spalania. Jednak pierścienie ulegają zużyciu i olej dostaje się do świec zapłonowych. Może to uniemożliwić dotarcie oleju do ruchomych części.

Więcej informacji na temat objawów można znaleźć tutaj: Objawy uszkodzonych pierścieni tłokowych.

6. Wadliwe tłoki

Olej może również wyciekać do świec zapłonowych przez uszkodzony tłok. Tłoki pracują z dużą prędkością i ulegają zużyciu.

Podobnie jest z pierścieniami tłokowymi, jeśli jest pęknięcie, uszkodzenie lub stopiony tłok, olej może się tam dostać na świecę zapłonową.

Najlepszym sposobem na znalezienie wadliwych pierścieni tłokowych i tłoków jest wykonanie próby szczelności lub próby sprężania. Zdecydowanie zaleca się przeprowadzenie próby szczelności, ponieważ za pomocą tego urządzenia można bardzo łatwo znaleźć te problemy.

Zobacz również